Uw gegevens zijn bij ons in veilige handen
AANMELDING:
Na aanmelding via huisarts of specialist ontvangen wij een verwijsbrief met uw gegevens (NAW, BSN, Diagnose en hulpvraag). We zijn verplicht dit origineel en/of ziekenhuiscorrespondentie 15 jaar in uw digitaal dossier te bewaren.
Wanneer u zich zonder verwijzing bij ons aanmeldt zijn wij verplicht een digitale of schriftelijke melding te doen bij uw huisarts.
BEHANDELING:
Wanneer u bij ons in behandeling komt wordt u uitgelegd hoe wij uw behandeling declareren en op welke vergoeding u recht heeft. U gaat met het tekenen van een behandelovereenkomst akkoord met overleg met uw huisarts of specialist.
Voor de declaratie /betalingen zijn wij verplicht u legitimatie, NAW en gegevens van de zorgverzekeraar op te vragen. Deze gegevens slaan wij op in uw digitale dossier. Uw declaratie verloopt digitaal via ons beveiligde patiëntendossier. Tijdens de intake stellen wij u een aantal persoonlijke vragen. Deze zijn van belang om de kwaliteit van uw behandeling te verbeteren en aan te sluiten bij uw hulpvraag. Dit kunnen gegevens zijn over uw dagelijkse activiteiten, familiebanden, werkplek, schoolse omgeving. Namen van relaties, mede behandelaars, telefoonnummers, mailadressen worden daarvoor ook in uw digitale dossier bewaard.
COMMUNICATIE MET DERDEN:
Ook kunnen wij u vragen voor akkoord te tekenen voor overleg of opvragen van dossiers bij mede behandelaars of het mogen communiceren met deze personen. (mantelzorgers, school, werkgever, gemeente, bedrijven van hulpmiddelen) Wij leggen dit vast in uw dossier. Communicatie met deze personen gaat via beveiligde mail, telefonisch of via een beveiligde app. Een enkele keer vragen wij schriftelijk akkoord te gaan met het nemen van film/foto opnames om b.v. een onderzoek naar uw klachten te verbeteren. Na gebruik wissen wij de opnames.
Wanneer u akkoord gaat met communicatie met u, via b.v. whats-app/sms moeten we dit vastleggen.
Wanneer wij een ( advies) rapportage schrijven, sturen wij dit met een beveiligde zorgmail naar u, en indien u daarmee akkoord bent gegaan, ook naar uw (huis)arts, mede behandelaars of andere relaties in uw netwerk. U krijgt dan in een volgende mail, of per SMS een code om deze te openen. Op deze manier stellen wij uw gegevens veilig.
Ook wanneer wij afspraken maken met gemeentes, bedrijven van hulpmiddelen nemen wij uw mailadres mee in de cc.
Uw gegevens zijn bij ons in veilige handen. Het patiëntendossier is beveiligd met wachtwoorden en wordt bewaard op een server. Alle computers en telefoons zijn beveiligd met wachtwoorden of vingerafdruk. Papieren dossiers worden achter slot en grendel bewaard.
UW RECHTEN:
Wij hebben de plicht u goed te informeren over uw behandeling, het doel, de duur, en wat u kunt verwachten. U heeft het recht om uw dossier in te zien, op te vragen, te wijzigen of correcties aan te brengen. U heeft ook het recht om uw dossier te laten vernietigen.
Namens alle praktijkhouders en werknemers van Ergotherapie Noord-Holland
dd. 01-05-2020